Andrei Mandasescu – desenator

1011577_726725417359096_469243967_n

Cand ma gandesc la Andrei desenand, nu pot sa mi-l imaginez altfel decat in copilarie, aplecat peste orice colt de hartie, cu creionul strans tinut in mana stanga (o, ce desfatare sa o foloseasca!), cu o incordare, concentrare si asteptare frenetica a ceva ce urmeaza sa apara, din afara lui parca. Si pe mine privindu-l cu invidie pentru clipa care mie tocmai mi-a fugit si pentru el s-a oprit in loc.

Prea multe nu s-au schimbat de atunci, chiar daca timpul si-a lasat amprenta a “vreo” 20 de ani peste noi. El pastreaza aceeasi privire si atitudine copilareasca si jucausa in aparenta, dar trista si profunda daca esti mai atent. . Viata a curs cu multe dezamagiri, suferinte, eforturi, reprosuri si a lasat urme adanci de neincredere in propriul potential. O modestie calda dar nejustificata si un standard autoimpus care este impins tot mai departe. Pentru mine Andrei este exemplul cel mai clar de ocolul pe care il face un om care e abatut de la drumul lui, in copilarie, ca sa ajunga tot acolo unde “trebuie”, intr-un final. Imi e greu sa il folosesc pe trebuie, cu lejeritate, ghilimelele stand dovada. Defect profesional, ce sa ii faci? In meseria mea “trebuie” este denigrat. Este semnul unor etichete, prejudecati, lucruri impuse sau autoimpuse, fortate. Dar cand vine vorba de exteriorizarea talentului….trebuie are nevoie de majuscule. Pentru ca asa banuiesc ca se simte un om care are atatea de oferit: dator sa isi urmeze drumul. A indeparta un copil de talentul sau este ca si cum l-ai forta sa lupte impotriva propriei naturi. La fel de nenatural ca si fortatul cuiva sa fie dreptaci cand s-a nascut stangaci. Nu ar fi oare mai constructiv ca tu, parintele, sa accepti macar inclinatiile copilului (daca nu te poti bucura) si sa il inveti, mai bine, cum sa se descurce cu ele? Asa e omul de cand se stie…..ii e greu sa accepte natura si sa se impace cu diferitul…

–          Andrei, hai sa iti pun o intrebare din aia pe care o gasesti prin toate interviurile cu oameni talentati. Scuza-mi lipsa de creativitate dar chiar am aceasta curiozitate: ce inseamna desenul pentru tine? Cum te simti atunci cand desenezi? Am uneori un sentiment ca desenul reprezinta o salvare pentru tine dar nu imi dau seama daca e adevarat si de unde aceasta senzatie. Explica-mi!

Andrei:     Atunci cand desenez ma linistesc si imi place cand vad ca acele ganduri ale mele prind contur. Da, este o salvare de multe ori.Cand nu-s in apele mele mai fac o schita , cand nu gasesc rezolvari la anumite lucruri stau si desenez in felul asta mai uit de cele ce imi apasa sufletul si ma concentrez pe modul in care va iesi un desen. Este o metoda de detasare dar si de incarcare pozitiva!

–          Nu ai fost prea mult incurajat, in copilarie, sa iti fructifici talentul. Nu ai primit cine stie ce confirmari cand ai fi avut nevoie. Poate de aici si asteptarea asta a ta de a fi in sfarsit suficient de bun ca sa iti dai si tu voie sa te afirmi. Daca ai avea ocazia ca viata ta sa o ia de la inceput, cum ai dori sa fie, in ceea ce priveste talentul tau pentru desen?

Andrei: Mi-as dori sa fac, din timp, anumite cursuri care m-ar ajuta sa desenez mai bine, si in felul asta sa sar peste foarte multi pasi gresiti pe care i-am facut si pe care inca ii mai fac.Am facut niste cursuri de desen dar care nu m-au ajutat foarte mult din cauza ca au fost putine sedinte si poate macar de acum incolo cu ajutor de la Dumnezeu, prieteni, rude si altii poate reusesc sa “apas acceleratia” , in sensul in care sa imi gasesc “nisa “ , sa imi gasesc stilul si modul de lucru, sa incerc sa ma autodepasesc, sa ma perfectionez. Sa reusesc sa exprim acel ceva nou pe care multi il simt in inima si nu-l vad imprejurul lor.

10481864_793914523973518_615995242263620801_n 10514876_794194457278858_1588008223_n

–          Cum ar arata planurile de viitor ale unui portretist (zic bine asa?) intr-o lume ideala?

Andrei: Momentan m-am axat pe portrete dar vreau sa ies din sfera asta si sa incerc mai multe subiecte pana ma axez pe ceea ce simt ca mi se potriveste. O lume ideala…..? Nu stiu, nu exista o alta lume ideala pentru mine decat cea in care desenez.

10151962_748413565190281_7732013406433796491_n1505090_762935570404747_5307758894316861837_n

–          Cum arata planurile tale de viitor?

Andrei: Ma gandesc la o expozitie dar trebuie sa fie precisa, adica sa fie asa cum doreste inima mea, fara compromisuri. Ma bate gandul sa incerc si ceva nou, un schimb de experienta in alta tara si sa invat mult in scurt timp si, daca se poate sa iau contact cu si mai multe tari si mai bine. Sa cunosc cat mai multe perspective si, vazand foarte multe stiluri sa imi definesc stilul propriu.

–          Ce ti-a oferit pana acum cea mai mare satisfactie, ca artist?

Andrei: Am facut un poster mare pentru un magazin si asta a fost o realizare, apoi am lucrat pentru un francez cu niste poze la mosaic-uri si alte comenzi pentru masini, tablouri mici pentru cunostinte. Dar satisfactie imi ofera fiecare desen prin care reusesc practic sa exteriorizez ce simt si vad.

–          Uite, stii, pentru a fi artist mie mi se pare ca ai nevoie de mult curaj. Sa fii creativ inseamna a fi altfel decat ceilalti, a veni cu ceva diferit, a te abate de la regula. Si asta vine la pachet si cu admiratie dar si cu respingere si izolare. Cum este pentru tine?

Andrei: Deocamdat ma intereseaza doar sa desenez ; nu ma gandesc la ce am de pierdut sau la faptul ca o sa am persoane care ma vor respinge. Desenez pentru ca asta simt ca trebuie sa fac, fara sa ma gandesc la cum ma vor privi cei din jur. Izolarea, respingerea din partea oamenilor, care apar inevitabil in viata oricarei persoane, imi dau o stare de apasare si atunci ma refugiez tot in desen. Perfectionandu-ma am sa reusesc sa depasesc tot ce trebuie de depasit.

10245275_762117037153267_4700594602257791693_n 10363934_770296259668678_3586275186146393174_n

–          Am o regula pe blogul asta. Ca fiecare “sa dea mai departe” si sa recomande pe cineva deosebit, pe care tara asta are noroc sa il aiba dar nu prea stie asta. Vrei sa raspunzi si tu acestei invitatii?

Andrei: Imi vine in minte un alt Iesean de al meu, Marius-Nicolae Florescu, un fotograf talentat.

Mult succes, Andrei!

Pe Andrei il poti contacta pe adresa: amandasescu@yahoo.com

 

Leave a Reply

