De vorba cu Stromboli, tarziu in noapte

imagesCALXGLWV

Abia ma nascusem cand a venit la mine, m-a invaluit intr-o privire protectoare si m-a intrebat pe un ton atat cat putea el de calduros:

– Ce cauti tu in viata? Ia-ti timp sa te gandesti inainte sa imi raspunzi.

–  E simplu! am raspuns eu fara ezitare si mandra de intelepciunea mea. Vreau sa o cunosc.

Mi s-a parut ca vad un zambet sau poate era un ranjet pe sub mustatile lungi si negre ce si le rasucea pe degete.

– Sigur ca da! Cu ea va mandriti cel mai tare voi, oamenii, in vanitatea voastra. Aflati ceva si va faliti cu asta ca si cum cunoasterea ar fi una cu actul creator al faptului cunoscut. Idei pe care le protejati, pentru care va luptati chiar in razboaie. Va etichetati ca fiind valorosi sau nu, va dati hartii dreptunghiulare ca “RECUNOASTERE” si va agitati ca niste gandacei cu burta in sus pentru a “inghiti” mai multa cunoastere ca si cum ati inghiti viata in sine. Cum faceti voi din cunoastere un motiv de a va justifica, de a va evita, de a va ataca. Cum vindeti voi cunoasterea ca pe un bun personal si cum va mandriti cu informatii care maine vor fi infirmate sau depasite. Si cu toate acestea, cum realitatea exista in tot acest timp in care voi “lingeti” de pe ea ca de pe un drob de sare. Acum cand tu te agati de o informatie pe care tocmai ai aflat-o ea a existat si va exista in acelasi timp cu toate celelalte, cunoscute sau nu. Deci, te mai intreb o data si de data asta sper sa fi mai atenta: ce cauti tu in viata?

–          Bine, am raspuns eu la fel de repede, dar iritata acum. Caut sa ofer ceva celorlalti, sa le fiu de ajutor.

imagesCAWUILWT

De data aceasta nu mai tinu cont de eticheta ( in fapt mai si crescusem, nu era nevoie sa se poarte “cu manusi” ) si rase cu toata pofta, tinandu-se cu mainile lui late de burta mare si paroasa.

–          Sa ajuti pe ceilalti? In ce fel? Vei fi alinator de inimi? (devenise chiar ironic, calcandu-ma pe bataturi) Acela care ii linisteste pe oamenii care sufera din cauza propriilor iluzii oferindu-le iluzii mai confortabile? Cum poti tu sa ajuti cand crezi in acelasi vis de care s-au imbolnavit cu totii? Sau te crezi o marioneta mai speciala? Ooo, sigur, marinimoaso! Vei ajuta bietii oameni care au atata nevoie de cineva puternic ca tine. (imi venea sa ma ridic si sa plec dar era peste tot, nu puteam decat sa il ascult). Un clovn mare printre altii mici si caraghiosi.

Dintr-odata deveni sobru, manios chiar.

– Gata cu gluma. Timpul trece, e tarziu si as vrea sa imi raspunzi serios. Ce cauti tu in viata?

– Stii ceva? Caut sa fiu fericita si atat: sa ma bucur cand vad un rasarit de soare, cand miros o floare, cand fac sex, cand cheltui bani, cand imbratisez, cand sunt admirata, cand mananc ciocolata, cand……..(si insir multe si nevrute, mirata in sinea mea de propriul tupeu dar fiindu-mi frica sa ma opresc si sa aflu ce are de zis). De data asta, in ochi ii citesc mila. Simt ca ii e greu sa imi raspunda si parca mi-ar intoarce spatele dar are o datorie si nu se lasa prea usor.

–          Micuta de tine. Cum confunzi fericirea cu placerea. Cum crezi ca toate aceste clipe adunate iti pot oferi raspunsuri, un sens, o esenta, te pot mentine in viata. Cum te inseli tu crezand ca mizez doar pe o substanta ce-ti trece prin creier in anumite clipe. Stii ce, imi propusesem sa ma opresc dar iti mai dau o sansa. Ultima! Tine cont de ea si gandeste-te bine. Ce cauti tu in viata?

Fara sa imi dau seama incep sa plang. De disperare, de gol, de teama, de incertitudine….nu stiu nici eu. Mi-as dori sa ma ia in brate, asa cum e el, lipsit de orice gest gentil. As vrea sa ma cuprinda toata si sa se faca liniste. Simt ca nu inteleg nimic si ca nimic nu e de inteles.

–          Nu caut nimic!

Zambeste sincer, de asta data, stergandu-si o picatura de transpiratie (sa poate o lacrima?) de pe obraz.

–          Ti-a luat cam mult dar e bine si acum. Bineinteles ca nu cauti nimic pentru ca nu tu treci prin viata. Viata te-a gasit si trece prin tine. De fapt….tocmai a trecut.

Leave a Reply

